söndag 28 mars 2010

Hemresan

Ett halvt år har gått sååå fort och om en månad borde vi vara tillbaka i Finland igen. Vi har ju beslutat att inte komma med flyget som vi först tänkt utan ta Transsibiriska järvägen genom Kina, Mongoliet och Ryssland. Vi har flygbiljetter till Peking den 3.4 via Kuala Lumpur. I Peking skall vi sedan försöka fixa biljetter och visum. Vi tänkte också ta oss en titt på Kinamuren! Jee, spännande. Under tågresan tänkte vi stanna åtminstone i Ulan Bator och Irkutsk på vägen till Mosvka. Men nu när Eric kollar på temperaturer är jag inte mera så säker.... I Peking är det 14 grader, så det borde vi kunna klara. I Ulanbator minus 7 och snö... i Irkutsk är medeltemperaturen i April -10 och den kan gå ner ändå till -30. Jag som trodde att det skulle vara vår där redan, det är ju längre söderut än Finland!! Men tydligen betyder Sibirien att det är kallt... Jag är lite rädd att vi kommer att frysa ihjäl. Det kommer att bli total köldchock för våra kroppar som nu vant sig med +30! De enda skor jag har är flipflops och ballerinan. Och inga rockar har vi. Nå månne man inte kan köpa lite varma kläder i Peking... Och några såndäna frysfiltar i silver som astronauter använder i rymden när det är kallt!!

Dessutom fick jag veta att Facebook inte fungerar i Kina. Så till råga på allt måste jag alltså klara mig utan fesen i typ fem dagar. Hoppas det är värt det!

Idag skall vi nog bara chilla, det blev ganska sent igår. Kanske stranden, men nog inge surfande, iaf inte för mig!


Kramar

1 kommentar:

  1. Köp varma fleecefiltar, dunrockar, långkalsare, vinterskor mm. i Kina. Annars blir det svinkalla timmar i tågkupéerna.

    h, pappa

    SvaraRadera