lördag 26 februari 2011

Fisksoppa

Det är tidigt på lördagsmorgon men jag har redan varit vaken länge. Fästmannens väckarklocka ringer nämligen varje morgon om man inte explicit stänger av den.... Och när jag en gång hade vaknat så fick jag inte fast sömnen igen. Fast inte gör det nånting. Jag har haft mysfrukost med mig själv, nybakta ostsmörgåsar, massa te, husis och duellen (jag var inte så bra, vem vet nu var pieksämäki ligger!?). Dessutom har jag hunnit diska och slänga ihop creme brulee som vi skall ha som efterrätt till våra middagsgäster ikväll. Jag använde mig av Kiras recept och tips. Hoppas det blir bra...

Igår blev det fredagsmys med supergod fisksoppa. Jag håller på att bli värsta masterchefen på riktigt. Sen drack vi champagne (inte skumppa!) för att fira att Fästmannens diplomarbete  och alla studier är avklarade.

Recept för supergod fisksoppa: 
2 vitlöksklyfor
2-3 små gula lökar
-->hacka och fräs i olivolja i en stor kastrull en stund, häll därefter på
1½ dl vitt vin
2 msk tomatpuré
2msk fiskfond eller hummerfond
1 dl vatten
några krm saffran
2dl matlagningsgrädde
½ burk creme fraiche
lite peppar, persillade och andra trevliga kryddor man vill ha i
--> Låt koka en stund, så där 10-15 minuter kanske. Skär under tiden upp i kuber
200g sej eller torsk (vi hade sej)
100g lax (på Lidl har de super bra fryst lax i fyra portionsbitar så jag tog en sån bit ur frysen som jag tinade)
--> Släng i fisken. Koka tills den är klar, dvs. några minuter. Sätt i det sista dvs.
en näve räkor typ 100g kanske
lite klippt dill

Servera med en klick creme fraiche, lite mera dill och ett gott bröd. Jag bakade ett eget härligt bröd! Mumsmums!
Bild lånad från allt om mat! Men så här såg nog min soppa ut också, fast vi hade dill istället för timjan uppå!

Tyvärr var det så gott och vi var så hungriga att det inte blev nåt eget foto den här gången, men jag lovar att den var både fin och god :-) Man kan säkert variera och lyxa till med annan fisk, kräftstjärtar eller musslor.

2 kommentarer:

  1. Jag vet var det ligger och jag tog 4 p på den frågan ... 8D

    SvaraRadera
  2. Nörd... nånej, men finsk geografi har aldrig varit min starka sida. Tyvärr!

    SvaraRadera