tisdag 3 maj 2011

Usama Bin Laden

Usama Bin Laden dödades igår. Det var ju kanske på tiden kan man tänka. Men jag reagerar ändå på att folk liksom blir glada för att någon skjuts till döds. Hur kan det vara ett glädjeämne? Hur kan tusentals typer börja festa i NY pga det? För mig är det liksom bara fel. Ingens död är en fest. Ingen förtjänar att skjutas till döds. Inte vad man än har gjort för hemskt, eller för hur många terroristhandlingar och människors död man kan ställas till svars för... För då är "vi" ju bara lika hemska som "de". Som festar när västerlänningar lider ett nederlag. Nej, jag vet nog inte om jag tycker det är rättvisa som skipats. Ett öga för öga och en tand för en tand leder ingen vart. Eller jo, det leder ju bara till att ingen snart inte har något alls kvar!

2 kommentarer:

  1. jag tänkte samma sak imorse när jag kollade nyheterna.

    SvaraRadera
  2. Tack för att det inte bara är jag. Vi sitter på Sekwa-redaktionen och pratar om samma sak. Det känns äckligt och stötande hur man frossar i någons död, hur hemsk människan än var.

    SvaraRadera