fredag 23 september 2011

Zuccini-pasta

En kväll till middag testade jag mig på att laga lite zuccinipasta enligt en idé från Annas blogg. SOm lchf:are äter man ju inte pasta vilket är lite synd då det är en så snabb och enkel vardagsmat. Men nu finns det alltså ett superbt alternativ. Kök en zuccini. Hyvla zuccinin tunt med hjälp av osthyvel, och skär den i smala tagliatelleremsor. Koka snabbt i lättsaltat vatten (jag kokade lite för mycket, en minut tror jag räcker bra!). Låt rinna av ordentligt i durkslag. Servera med någon god pastasås. Jag lagade en gräddig champinjonsås till. Konsistensen och strukturen blev faktiskt överraskande likt "riktig" pasta, så för lchf:are är det här definitivt ett tips!
Zuccini-"pastan" innan den åkte ner i kastrullen.
God sås till. Nästa gång tror jag det blir en tomatbaserad sås av något slag!
Servera. Jag borde ha kokat min "pasta" lite kortare, den blev nämligen lite för mjuk och inte tillräckligt al dente. Att låta allt vatten rinna av är också viktigt!!

2 kommentarer:

  1. Ett annat tips är stekta vitkålsstrimlor, hyla vitkål med osthyvel och stek snabbt så det blir varmt och mjukt. Funkar också bra som pasta-surrogat!

    SvaraRadera
  2. Tack, vad bra! Det skall jag också testa :)

    SvaraRadera