tisdag 21 februari 2012

Stickskolan del 1


Mia efterlyste stickskola så jag tänkte att jag skulle ta och försöka. Eftersom jag stickar ett par sockor just nu så får den första grejen vara just det. Ett par sockor. De bästa garnet för sockor är enligt mig Novitas Sjubröder som finns i massvis med färger. Det går åt lite mer än ett nystan för ett par. Du behöver också fem stycken sockstickor i lämplig tjocklek till ditt garn. För sjubröder är storlek 3½ just bra. 

Sen är det bara att börja. De första man gör är att lägga upp maskor på en av stickorna. Du behöver följande antal maskor för följande storlekar: stl 34-36 -->;40maskor, stl 37-38 -->44 maskor stl 38-41--> 48 maskor, stl 42-45--> 52maskor. Så här gör man:
Gör en vanlig ögla och trä den på stickan. Håll trådarna mellan fingrarna som på den första bilden. Ta stickan från yttre sidan under garnet vid tummen så som bild två visar vid siffra ett. För sen stickan till garnet mellan pekfinger och hand och plocka även här upp utifrån. För stickan underifrån under garnet som är emllan tummen och handen. Släpp tummen och dra åt. Det borde ha uppstått en ny ögla på stickan. Gör likadant tills du har så många som du behöver för din storleks socka.
Om min beskrivning inte är tillräckligt tydlig (vilket den kanske inte är, det var svårt att fota samtidigt som man stickar... ) så hittar du en mycket bra och tydlig video här!

Då du har alla maskor så fördela dem jämt på fyra av stickorna. Sen är det bara att börja sticka med den femte stickan. Det första varvet stickas enbart räta maskor. Se video hur man stickar räta maskor här. Från och med andra varvet stickas först två räta därefter två aviga, så att det blir som en randig resår så att sockan sen hålls på. Det är enklast att hålla reda på om du flyttar maskorna mellan stickorna så att du alltid börjar varje sticka med två räta!
Dela upp maskorna på fyra stickor. Börja sedan sticka med den femte stickan. På första varvet alla räta. Därefter två räta två aviga. På bilden till höger ser du hur man kan börja se den randiga resåren redan
Sen är det bara att sticka runt runt till du tycker att du har ett lämpligt högt skaft på din socka. Men vad man skall göra sen tar vi först i nästa stickskola ;-)

5 kommentarer:

  1. http://damernasvarld.se/brollop/

    Har inget med ditt inlägg att göra men bifogar en länk till lite inspiration inför bröllop... en blogg redan avslutad men med en massa härligt material. Visserligen societetsevenemang och vinterbröllop men tycker själv att bloggen var ganska skoj att följa... Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Har nog redan läst denna blogg nåt tag tidigare. Tror faktiskt inte att jag missat så hemskt mycket bröllopsrelaterade bloggar eller inspirationssidor som finns på nätet över huvudtaget.. Hehe! Internet-, blogg- och inspirationsnörd som jag är! Men tack i alla fall. Och tipsa gärna också i fortsättningen :)

      Radera
  2. Väntar med spänning på vad man ska göra sen... har så många gånger stickat skaft men gått bet på hälen. Än lever hoppet kvar att få en hälbeskrivning som jag förstår :)

    SvaraRadera
  3. http://www.bloggfamiljen.se/starwoman/
    http://www.brigitte.nu/

    Hej igen! Gissade nog smâtt att du kände till DV bloggen...Bifogar nâgra nya tips:
    Starwoman> kategori "bröllop". Hon är en sann estet (som även du verkar vara) och gör allt i sin omgivning vackert. Brigitte Grenfeldt är en svensk fotograf - underbara stämningsbilder, kanske finner ni nâgon fotograferingsposition att utnyttja, eller helt enkelt idéer via hennes underbara sidor.
    Rekommenderar att ha rosenblad utanför kyrkan (jmf risgryn) samt flaskor med sâpbubblor att distribuera till barn, eller varför inte till vuxna med barnasinnet i behâll (fortsatt kul för barnen att underhâlla sig med under festen). Tack för en fin blogg (som jag nyligen upptäckt)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tack :) Starwoman har jag följt till och från sen länge. Hon har verkligen bra smak. Allting är alltid så fint hos henne. Brigitte däremot kände jag inte till sen tidigare, så tackar för tipset :) Och trevligt att du gillar min blogg, det gör mig glad :)

      Radera