onsdag 2 maj 2012

Bryssel-Champagne-Paris

Under vår lilla veckosluts getaway besökte vi alltså Fästmannens barndomsvän och bröllopets bestman med flickvän. De bor i Bryssel men tyckte inte att den staden har alltför mycket att erbjuda så vi hyrde en bil och körde till Champagne och Paris istället. Lite av Bryssel hann vi nog också med. På två dagar/tre nätter hann vi alltså med tre städer i två länder, sju olika sorters champagne, äkta belgiska pommes frittes och alla de stora sevärdheterna i Paris. Inte så illa. Sjukt lyckad resa på alla sätt. Det känns helt konstigt att jag för bara några dagar sedan var upp i Eiffeltornet. Här lite bilder:
På fredagskvällen lyfte planet i solnedgången mot Europa. Härligt med en flygtid på bara ett par timmar!
Vi besökte Champagnehuset Pommerys "champagnekällare"  i Reims. Totalt finns det16km källare och flera miljoner champagneflaskor. Här några av de äldsta flaskorna. Över flera hundra år gammal champagne. Siffran under årtalet anger hur många flaskor som de har kvar.
Peti- déjeuner francais à Paris. Trés bien mais pas de lchf.....

Uppe i Eiffeltornet. Jag ÄLSKAR eiffeltornet.
Vi planerade lite att köpa en liten lägenhet vid katen av Seine med utsikt över tornet. Tror ni man hittar en för en billig peng månntro...
Ressälsskapet. Fästman, jag, Bestman och Julianne.
Världens finaste Fästman  ♥   
Vi gjorde Paris på en förmiddag. En söndag med bil går det hur bra som helst då parkering är gratis och trafiken nästan obefintlig. Parfait! 
Puss vid Notre Dame!
L'escargot. Mums! Vi åt vår parisiska lunch på ett väldigt förmånligt och populärt ställe, Bouillon Chartier, billigt och väldigt franskt. Rekommenderas!
Våra inköp från Champagne. En champagnesabel och lite ädel dryck... Alla flaskor rymdes dock inte i väskan så några måste bli kvar i Bryssel! 
Vi avslutade vår Europatour med äkta belgiska franskisar. De köptes från en lite "snägäre" och förtärdes sedan på någon av ölhakens terasser intill. Till maten drack jag hallonöl. Helt klart den godaste ölen jag druckit.

5 kommentarer:

  1. Hihi, vi var ju i Paris samtidigt! Så roligt! Var ni där i söndags? Vi var där tors-sön :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, vi var där lö-sö! Märkte det faktiskt då du uppdaterat din status på facebook :) Men vi hade så späckat schema att jag inte ens hann kommentera... Hade ni en lyckad resa?

      Radera
  2. åååh- kommer gärna å smakar på lite skumppa ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte skumppa utan champagne ;-) Tror nog dock inte det kommer räcka särdeles länge om jag känner oss rätt, hehe :)

      Radera
  3. Ååååh ljuuuvligt! Härliga bilder! <3

    SvaraRadera