tisdag 16 oktober 2012

Mina bästa bröllopstips

Så  här två månader efter bröllopet börjar man få lite perspektiv. På vad som planeringsmässigt gick bäst och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Själv känner jag att jag knappt i något skede drabbades av någon värre bröllopsstress. Allt var under kontroll och det blev inte allt för mycket att göra på en gång. Här följer nu några tips på saker som jag tycker fungerade extra bra eller som jag skulle vela gjort annorlunda:
  • Planera i god tid. Man kan nästan inte börja för tidigt! Först gäller det att börja lägga upp ramar, budget, inbjudningslista, drömmar och målbilder. Jag sparade en massa inspiration via Pinterest. Vi gjorde upp en realistisk budget och gästlista med Maken och sedan var det bara att boka ställen.
  • Allt blir dyrare än man tror. Räkna med att gå ca. 10% över budgeten. Det bara sker. Oberoende hur noggrann man försöker vara!
  • Delegera och be om hjälp. Här skulle jag ha kunnat vara bättre och ge mera ansvar till mina brudfrämmor och min Make. Jag är dock ett kontrollfreak som gillar att göra allt själv. Om du är som jag, se till att kommunicera mycket mer alla viktiga inblandade parter så att de ändå hänger med i planeringen. Jag skrev också ett "bröllopsmemo" med tidtabeller, kom-ihåg-listor och ansvarsområden som mailades ut till våra föräldrar, bestman och brudfrämmor veckan innan bröllopet. 
  • Förbered dig mentalt för bröllopsdagen så mycket det bara går. Se till att du inte har något ansvar själv utan att allt är delegerat till andra. Lita på att de sköter sina uppgifter. Här lyckades jag själv över förväntningarna. Jag hade föreställt mig alla skeden i huvudet tusen gånger innan och kunde verkligen vara med i stunden och njuta varenda sekund. 
  • Skriv listor och åter listor. Det minskar sannolikheten att något glöms bort. Jag hade listor för både mig och Maken för veckan innan bröllopet, en lista för varje dag över vad som skulle kommas ihåg. Så fort du kommer på något som skall checkas eller göras, skriv upp det så att det inte glöms bort. Detta tar också bort stress, i alla fall för mig.
  • Åk på bröllopsresa så snabbt ni kan efter bröllopet. Det var verkligen härligt att kunna fara iväg bara efter en natt hemma. Man är så kär och lycklig efter sitt bröllop och trots att man inte stressat värst mycket så har det ändå varit mycket med planeringen. Att bara komma bort och få vara på tu man hand tror jag är jätte viktigt.
  • Se till att någon är ansvarig för presentbordet. Denne någon skall vara utrustad med tejp och tusch så att kort kan tejpas fast på rätt paket eller numreras eller skrivas namn på. Detta hade vi inte alls tänkt på, och många av våra presenter var utan kort och i en skild hög hade vi en massa kort utan presenter. Rätt så bra gick det att kombinera genom detektivarbete, men ett par presenter är vi fortfarande osäkra på vem vi fått dem av :/
Bilder av Nina Ahtola. 
Det är vad jag kommer på så här långt. Har ni andra som gift er någor tips som ni vill tillägga?!

5 kommentarer:

  1. Det där med tejp är bra! Vi fick en massa paket som vi sedan fick tippa och trixa med, och det visade sig att vi hade helt fel och har tackat fel människor för fel saker. nå, sånt händer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi funderat ut de flesta presenterna, men det kan nog hända att vi också fått några fel :) Som tur hade många av gästerna skrivit något presentrelaterat i kortet som gjorde att man lättare kunde gissa!

      Radera
  2. Vi hade ett paket som hade tappat kortet. Varje paket vi öppnade, skrev vi på kortet vad vi hade fått. Lätt att tacka för gåvan på basen av kortet. Har ni skickat tackkort ren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni hade tur då det var bara ett paket som tappat kortet... Jag har också skrivit en lista med alla gåvor och vad vi fick av vem så vi kan hålla koll. Men bra idé det där med att skriva på kortet! Vi har inte skickat tackkorten ännu :/ Men vi borde verkligen göra det asap! Men jag kan inte bestämma mig för vilket foto som är det finaste...

      Radera
  3. tack för tipsen. vackra bilder :)
    det där med budjeten stämmer minsann...

    SvaraRadera