måndag 12 november 2012

Nytt projekt

Efter fiaskot med den stickade bebikoftan har jag nu inlett ett lite lättare stickprojekt. Nämligen en filt till vår "Hubbe". Hittade instruktioner till denna fina och enkla filt på Kaitaliinas blogg. I stickbutiken hade de dock inte några fina nyanser av Eskimo så jag stickar i SandnesGarn Easy 100% ullgarn som är exakt motsvarande Drops Eskimo. 70 maskor på rundsticka med tjocklek tio och sedan 5 räta 5 aviga i fem varv. Varefter man gör tvärtom, 5 aviga 5 räta i fem varv, och så vidare tills filten mäter 90cm. Det här projektet borde inte kunna misslyckas....
Eftersom nyansen på garnet skulle kunna avslöja "Hubbes" kön så gjorde jag bilden svartvit... 

4 kommentarer:

  1. När jag var gravid med Ronja började jag sticka byxor och kofta i naturvit med blå rand.... alla trodde jag sku få pojke... unisex färger är nu förtiden vad som hälst :-) Wilhelm ser jätte fin ut i ljusröd!

    Filten ser fin ut! Hur långt har du kommit ren? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo inte har det ju egentligen någon skillnad vilken färg grejerna är. Det är bara det att mina föräldrar önskar att könet skall avslöjas för dem först när hen föds som gör att jag vill hålla det hemligt också på bloggen :)

      Jag har tyvärr inte hunnit sticka så värst mycket. Typ 15cm kanske! Men den verkar bli fin :)

      Radera
    2. som tur har du en del tid ennu att stricka :-)

      Radera
    3. Jepp :) Och det som också är bra att det går SNABBT! Stickade säkert fem cm till nu på vs på typ en halvtimme... Ett par kvällar ordentligt stickade så skulle filten bli klar.

      Radera