fredag 26 april 2013

Sockerdetox

Jag har haft rätt tur och gick inte upp så där jätte mycket i vikt under graviditeten. Totalt ca. 14 kilo. Tio av dem rasade av den första veckan. Så nu är det cirka 4 kilo kvar till min startvikt. Efter raset under den första veckan har vikten stagnerat. Det beror troligtvis på att jag ätit alldeles för mycket sötsaker och tomma kolhydrater. Något jag vet att min kropp suger åt sig och inte tycker om. Så nu är jag återigen fast i ett förfärligt sockerberoende. Speciellt på eftermiddagarna attackerar sockerberoendet och jag blir nästan tokigt efter något sött. Så vill jag inte ha det! Jag vet att man inte skall banta eller gå på diet då man ammar, så det tänker jag inte göra. Att lämna bort alla kolhydrater är inte heller bra för amningen så jag tänker försöka köra en light-version. Allt vitt socker bort, vitt bröd, vit pasta, sötade mjölkprodukter, godis, bakverk och safter. Frukter, mörkt bröd, fullkorns pasta och naturella mjölkprodukter är ok. Sockerdetoxen har jag tänkt inleda från och med första maj. De första dagarna, eller kanske hela första veckan, kommer att vara hemska, det vet jag. Men efter cirka två veckor är jag ute ur beroendet och det kommer kännas så skönt. Jag tror inte jag tänker hålla total nolltolerans, någon dag i veckan är det kanske ok att äta något litet gott. Men bara om jag kan hålla mig till det. Om det direkt leder till beroende och sötsug igen så får det vara. Vi får se hur det känns. Men det skulle ju nog vara gott att kunna äta någon glass nu och då i sommar...
Jag fick också låna denna bok av Marika. Har inte hunnit annat än bläddra ännu men den verkar bra! Snart skall här börja tränas och ätas sunt!

2 kommentarer: