tisdag 8 oktober 2013

Succé!

Hubbe har ju tidigare vägrat äta all mat jag lagat. Allt hemlagat har bara spottats ut direkt. Sakta men säkert har jag dock testat att blanda i någon isbit med hemlagat i den köpta puréen nu och då. Och det har funkat fint. Han har inte märkt något utan ätit duktigt. Igår bestämde jag mej därför för att ge det här med hemlagade puréer en andra chans. Så under eftermiddagen vispade jag ihop en egen kött-grönsakspuré till Hubbe. Som han, hör och häpna, åt med god aptit. Och det var inte någon en gångs företeelse för den slank ner också till lunch idag. Hurra vilken succé för mitt matlagningssjälvförtroende. Kanske jag vågar testa mig på lite mer hemlagat nu. 
Hemlagad puré till lunch för Hubbe. Eller jag satte faktiskt i en tesked med köpt majspuré för säkerhetsskull....
Min puré bestod av två potatisar, en liten batat, en lök, 200 gram malet kött, en skvätt passerade tomater, lite örter och några teskedar matolja. Jag kokade grönsakerna tills de var nästan mjuka i vatten som just och just täckte, slängde i tomaten och köttet och lät koka fem minuter till. Sedan några varv med stavmixern och voila, mat för en vecka! 

2 kommentarer:

  1. Det sägs att det tar ca 10 gånger för ett barn att lära sig en ny smak och 100 gånger om man har ett spec.barn. Så ge inte upp utan mata på bara :) Jag tror du klarar dig med 10!

    Titi (barnträdgårdslärare om det nu ger någo tyngd på min kommentar) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst det där nånstans så det stämmer säkert! Och det verkar ju ha gått på mindre än tio till och med :) Jej!

      Radera