onsdag 11 december 2013

Pepparkakscupcakes

Pepparkakscupcakes. Det perfekta bakverket i juletider. Enklare och godare än riktiga pepparkakor om man frågar mig...
 Vill du baka något gott och enkelt i jul så tycker jag absolut att du skall testa dessa pepparkakscupcakes. Du svänger ihop hela helheten på en halvtimme sku jag uppskatta och de är verkligen goda.

Detta behövs för ca. 40 små cupckakes:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 2,5 dl farinsocker
  • 2 ägg
  • 1,5 dl gräddfil
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 msk malen kanel
  • 1 tsk malen kryddnejlika
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1 tsk bikarbonat
Vispa det rumsvarma smöret med farinet. Sätt i äggen ett i taget. Blanda i gräddfilen. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och hälls sedan i dem. Klicka ut i formar. Jag använde mig av små formar köpta på Ikea. Ungefär 3/4 dels smet i varje är bra. Smeten är ganska tjock och stiger fint i ugnen. Grädda ca. 7 minuter (om du lagar stora muffins så ca. 10 min) på 225 grader!

Frosting:
  • 30 g rumsvarmt smör
  • 2 dl florsocker
  • 100g philadelfia eller annan naturell färskost
 Vispa allt med elvisp och spritsa på muffinsen då de svalnat. 
Mums mums. De fina formarna från Ikea hade till och med stjärnor på sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar