måndag 17 mars 2014

Om storlekar

Catten skriver om Marimekkos barnklädsstorlekar som inte verkar riktigt följa standardmåttet. Jag funderade nämligen på exakt samma saker här om dagen då jag inventerade lite i Hubbes klädbyrå. Ja, inte just då Marimekkos storlekar, men storlekar på barnkläder överlag. För jag har börjat undra om det överhuvudtaget finns någon standard storlek?! Nummern på lappen säger nämligen knappt någonting. Det jag förstås märkt är att olika märken har olika stora kläder. Polarn och Pyrets storlekar är till exempel generösa. H&M och NameIt är rätt "normala" och italienska och franska märken, så som exempelvis Bentton, är små i storlekarna. Det galnaste var ändå då jag märkte att Hubbe har två par jeans i lite liknande modell i "samma storlek", bägge två i storlek 74. De ena är nästan för små och de andra drunknar han i. Inte precis så lätt att säga till folk vad för storleks kläder de skall köpa till Hubbe om de vill ge honom ett plagg... Jaa du, nånting mellan 68-86 är säkert bra! Och hur skall man kunna köpa på växten, halare eller ytterplagg till hösten till exempel. Inte nog med att man inte vet vad för storlek ens barn kommer vara, inte vet man ju tydligen heller hur stora plaggen är heller!
Två par byxor i storlek 74. De till vänster är från NameIt och de till höger från Stockmanns Bogi-märke.

2 kommentarer:

  1. KappAhl och Lindex har också helt galet olika storlekar, Kisen kunde använda Kappahls 80 helt bra före julen medan Lindex ännu fortfarande är jätte stora. Man kan verkligen int stirra på bara på nummrorna. Jag tycker också att HM brukar stämma ganska bra överens med centimetrarna. På någosätt känns Lindex tryggast för mig för de blir i alla fall inte för små om man önskar dom!

    SvaraRadera
  2. Själv har ja lite motsatt erfarenhet av Lindex, tycker storlekarna är små, vad konstigt! Brukar alltid tänka en storlek större än vanligt.. : ) Tutta och Reima har stora storlekar tycker jag (Vår kille som annars börjar ha 98/104 på kläderna har kunnat använda sin Reimahalare strlk 92 hela vintern). Våra två barn är av totalt olika "modell" och det tycks också påverka hur kläderna blir små. Storasyster som är lång och smal växer i princip aldrig ifrån kläder på bredden, så hon kan ha sina kläder lääänge, t.ex. t-skjortor kan hon ha i många år, känns det som. Lillebror verkar bli en stor och kraftig karl, och han växer därmed också ifrån kläder (speciellt byxor) på bredden.. Tycker att Name its byxor är ganska slanka i modellen, så de passar bra på storasyster, men ser lite roliga ut på lillebror : ) HM tycker jag också (oftast) har passliga storlekar, medan utländska storlekar känns helt otroligt små! Halare har jag faktist lyckats pricka hittills (köpt i lager föregående "säsong") Har kollat lite på vilken storlek det är "meningen" barnet ska ha vid en viss ålder, och jämfört med vad de har för storlek nu och vad jag tror de kommer att använda om ca. ett halvår, sådär med utgångspunkt att jag vet ungefär lite hur de växer (båda våra är långa för sin ålder).. Får bara se sen då den första totalfloppen kommer emot! ; )

    SvaraRadera