lördag 10 maj 2014

Det evinnerliga städandet

Äää! Jag är så trött på att städa. Det känns som att jag inte gör mycket annat än städar när vi är hemma och ändå är det kaos och råddigt överallt. Jag börjar morgonen med att städa i köket, bädda sängar, plocka kläder, sätta på tvättar och fortsätter dagen med att sopa upp smulor, torka av bord, plocka en miljon leksaker, torka damm, dammsuga, torka av golv, tömma diskmaskinen, fylla diskmaskinen, torka av ytor i köket, organisera i skåp, fluffa soffkuddar föra saker till förrådet och plocka lite leksaker igen. Och så börjar samma rumba nästa morgon igen. Och ingenstans synd det att man redan städat. Suck! Detta är nog helt klart det största minuset med att vara mammaledig. Det evinnerliga städandet tar död på mig. Hur det skall se ut hos oss i höst bävar jag för. Hur skall man liksom ha energin och tiden att städa när man också jobbar på dagarna?! Fast kanske det inte blir lika råddigt när man inte är hemma hela tiden. Oj vad skönt det skulle vara med städerska! Jag försöker verkligen plocka undan direkt och göra lite i taget, men det räcker liksom inte till. Det är kaos överallt ändå. Suck!
Man städar och städar och städar och fem minuter senare är det stökigt igen... Bilden är gammal... för jag orkade inte städa för att ta en ny nu!

6 kommentarer:

  1. Alltså jag har precis samma känsla och jag är så otroligt trött på att städa för ingenting. Jag har kommit fram till att jag städar varannan dag och de andra dagarna kan jag bara göra det jqg vill och leva i kaos. Helt otroligt hur snabbt det kan se ut som om man inte städat på veckor! Känns så otacksamt! Kämpa på hoppas du också kommer fram till nåt system som passar dig. Det är så svårt att låta bli att städa när man så gärna har det prydligt hemma men kanske detta är något man måste släppa när man fått barn. Det behöver inte ALLTID se perfekt ut. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser nog allt annat än perfekt ut hos oss :) Med kamera och beskärande av bilder är det lätt att få ur kaoset ur bildern ;-) Men det är exakt som du skriver, så otroligt otacksamt att städa hela tiden utan resultat. Jag försöker plocka lite varje dag för jag orkar sannerligen inte städa sen då det blir fööör råddigt, så bättre lite hela tiden i så fall. Och jag prioriterar nog Hubbe alla gånger framom ett städigt hem ;-)

      Radera
  2. För det första skippa fluffandet av kuddar. För det andra är ni ju tre personer i hushållet, så alla kan säkert delta i städandet enligt förmåga, är säker på att du inte är den enda som klarar av att ordna och städa i er familj. Exempelvis kan ni alldeles bra ta med barnet i plockandet av leksaker, som för övrigt inte måste ske mer än en gång per dag och då gärna på kvällen så att ni får börja följande dag i ett ordnat hem. Om det finns leksaker precis överallt, kan ni sätta undan en del leksaker och byta vilka som är framme exempelvis varannan vecka.
    Visst är det kaos hos oss, faktisk mera kaos än ordning och på köksgolvet är det mera smutsfläckar än fläckfria ytor, men alla lever och mår bra. Men känslan då kastrullerna och stekpannorna, sommarskorna och toalettskåpets innehåll samsas om utrymmet på tamburgolvet samtidigt som den vikta tvätten sprits ut över vardagsrumsolvet ovanpå duploklossarna, är ju något man inte vill uppleva dagligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag fluffar nog inte kuddarna så noga... mer slänger dem lite i rätt hörn på soffan så det inte ser ut som en enda filt och kuddhög. Feng shui du vet! Och klart Maken min hjälper till efter tid och ork, men på sistone har det blivit väldigt mycket på jobbet för honom då blir det ju inte så mycket tid och ork att hjälpa till hemma.Tyvärr är nog inte Hubbe heller så där värst duktig på att städa ännu.. Men visst får han hjälpa till. Tömma diskmaskinen gör vi t.ex. tillsammans. Och plocka leksaker går helt ok det med. Vi har inte så mycket leksaker på nedre våningen, men han är väldigt duktig på att dra ut exakt alla på ca fem minuter. Speciellt böckerna och klossarna är lätt överallt och dem vill jag inte snubbla eller trampa på. Då är det lättare att plocka undan i mitt tycke. Lite stök får det nog vara, tro mig, jag är allt annat än pedantisk! Men kaos vill jag undvika, det mår ingen i vår familj bra av att bo i tror jag. Så det enda som gäller är ett evinnerligt städande... Men men, kanske jag börjar gilla det en dag!? Vem vet, under kan ske.

      Radera
  3. Samma här! Var efter förra helgens städande och fixande till bonusdotterns kalas så less på städande så jag inte orkade göra nåt på halva veckan. Men så fick jag i torsdags flera timmar för mig själv utan envis och bestämd 1,5 åring i släptåg och energin återvände. Inte för att det idag mera syns att jag städade ordentligt i fredags, men ändå... Viktigt med lite tid för sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag städar nästan alltid när jag är ensam hemma. Man blir ju så effektiv! Och ingen råddar direkt efteråt heller. Ljuuuvlig!

      Radera