onsdag 28 maj 2014

Hälsosammare chokobollar

Igår på vår brunch bjöd jag på chokobollar till kaffet. Men inte vanliga smöriga sockerbollar utan en hälsosammare variant som man även med gott samvete kan ge till barnen! Nämligen en egen variant av raw chokladbollar. Jag googlade lite runt på olika recept och komponerade en egen variant. Och det blev sååå gott! Man kunde abosolut inte märka att de inte innehöll socker eller smör. Krämiga, chokladiga, söta och goda. Dessa blir det garanterat flera av.
Mmmm.... Det fina fatet har jag fått i gåva, men jag tror det är från Koh Villa.
Så här gör du: 
Sätt följande i en bunke
8 dadlar
½dl kokosflingor
½dl solrosfrön
2 dl havregryn
2 msk kakao
3 msk kokosolja
1 msk agavesirap
1 msk kallt vatten
Mixa allt med stavmixer eller i en matberedare. Ställ smeten i kylskåpet en stund och rulla därefter små bollar som du rullar i mer kokosflingor. Låt stå kallt. 
Njuuut, med gott samvete!
Kanske snacks till Kristi Himmelsfärdshelgen?!

7 kommentarer:

  1. Äh päh, jag höll på att bli ivrig, men dadlar är jag allergisk för. Så är det med de mesta hälsosamnare varianterna, orättvist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Kan man månne byta ut dem mot något annat?! Fikon? Plommon?

      Radera
  2. Det verkar vara ett bra alternativ till de vanliga kokosbollarna. Varför är agavesirap hälsosammare än socker? Hittade inte agavesirap på Fineli, för att jämföra med vanligt socker eller vanlig mörk sirap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agavesirap är väl inte lika processerat som vitt socker och har också ett lågt GI-värde, dvs det tas inte upp i kroppen lika snabbt och orsakar blodsocker rusch och fall. Man kan också bra lämna bort agavesirapen ur receptet om man vill :)

      Radera
  3. Testade ditt recept igår och det blev jättegott! Agavesirap hade vi inte hemma så satt i lite honung istället den här gången. Tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Så roligt att nån kan ha nytta av mina tips :) Jag skriver faktiskt mest recept för att jag själv skall hitta dem lätt nästa gång, haha! Jag tror faktiskt att bollarna är riktigt goda också utan agaven eller honung :) Dadlarna är ju ren rätt söta.

      Radera
  4. Det här förväntar jag mig att få smaka på under nästa vinkväll! Som hoppeligen blir av innan jag sticker till Les États-Unis :)??

    SvaraRadera