onsdag 21 maj 2014

Måla fönsterkarmar!?

Har nån av er erfarenhet av att måla fönsterkarmar?! Våra har för tillfället en mörk träfinish som jag inte är så överdrivet förtjust i. Helst skulle jag vilja ha vita fönsterkarmar. Det skulle passar bättre in hos oss och samtidigt ge in mer ljus, har jag på känn. Men jag är lite rädd för att det är ett himlade jobbigt projekt att måla dem. Så jobbigt att det kanske inte ens är värt det. Måste man slipa? Grundmåla? Hur många lager? Hurudan färg? Hur skyddar man bäst fönstren från att få på sig färg? Måste man skruva bort alla detaljerna eller räcker det att skydda dem? Ta bort persienner? Måste man måla i mellanrummen mellan glasen också, eller räcker det med yttersta lagret? Hm. Om jag skulle få några tips kanske jag skulle våga mig på att testa att måla dem i Hubbes eller vårt sovrum. Om det sen blir bra kanske också ta dem i nedre våningen. I sommar nåt tag borde jag ju ha tid när Maken också är ledig....
Så här ser våra fönster ut just nu... Det skulle smälta bättre in med vitmålade eller hur?!

17 kommentarer:

  1. Jag har själv bara målat såna riktigt gamla men kolla bloggen "Kesällä kerran" dom målade helt nyligen i sitt typ -80tals radhus och om jag minns rätt så står där färg och allt! Och ja, sååå mycket snyggare med vitt, måla ni kommer aldrig att ångra er :)
    /ia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hittade inläggen och färg stod det men inget annat tyvärr.. Fast jag kommenterade nu så hoppas hon svara :)

      Radera
  2. Säkert skulle de se snyggt ut- men när man ser på fönstret ser man ju art alla "lager" är bruna då kan se lite tassigt ut om du bara målar de som är innåt, så att säga :/ och allt som är på karmen måste man nog ta bort för att få ett bra resultat :/ tror det är ett ganska så stort jobb, kanske de finns nån firma som gör sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... borde kanske be om offert. Sku va såå skönt att få det gjort :)

      Radera
  3. Ni bor i ett husbolag visst? Jag tycker att nån någongång berättat för mig att man måste ha lov av disponenten/styrelsen om man vill ändra på någo fasta delar av lägenheten (t.ex. måla fönster, dörrar el ändra nåt annat större..) Vet inte om det här stämmer men kan ju vara värt att kolla upp innan man börjar.. Men sen o andrahand så hur skulle dom märka att ni målat fönstren? :)
    -Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter själv med i styrelsen och har redan fått lov för det :)

      Radera
  4. Vi har likadanna fönster som jag också skulle villa måla. Har funderat på det ett par år men inte vågat. Jag tror inte att det går att få det snyggt eftersom man skulle måsta måla mella glasen också. På k-rauta har jag i alla fall sett färg för fänsterkarnar. Om du lyckas kanske jag också vågar pröva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ännu bestämt mej för om jag vågar/orkar eller inte... Det är nog säkert minst en veckas projekt misstänker jag... Hm...

      Radera
  5. Du ska diskutera temat med både mej och din svärfar. Det är mycket jobbigt = tidskrävande och kräver stor noggrannhet (annars ser det svarvigt och klottigt ut). Dessutom är det mycket att göra och ta reda på. Grundfärg krävs säkert, men du måste börja med att utreda hur de nu är behandlade så att färgen säkert fäster. Ska det se ok ut måste du få bort det gamla först = mycket slipning. Om det börjar flaga ser det för jävligt ut och fönsterbågar är mycket utsatta för ljus, fukt mm.

    Du har snygga bågar nu även om färgen är fel. Rätt färg, men dålig finish, blir nödvändigtvis inte bättre. Dessuom kan du inte måla allt = det som är utåt måste följa byggnadslovet så nån del av bågen förblir ändå brun.

    h, Pappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dde är inte målade så jag tror inte det behövs slipning. Jag tror det skulle räcka med puts, pohjamaali och två lager valkolakka.... Och visst är de helt snygga, men de bara inte passar... Så det stör liksom varje dag. Och utåt gör det inte att de är mörka. Det är bara det inåt som stör! Skall kolla vad Svärfar säger, även om jag nog inte tror han har erfarenhet av sånt här.

      Radera
  6. Hej! Vi har helt samma färg på våra karmar och jag ansåg att det är heeeelt för jobbigt att slipa o måla. Hittade ett perfekt alternativ: http://www.jonna.info/2012/07/dc-fix-resultat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. WOW!!! Detta tror jag att jag gör. Perfekt alternativ för en latmask och budgetvariant :)

      Radera
  7. Vi bor i ett typiskt Olars-hus där alla dörr-/fönsterkarmar är mörkbruna. Stör mig lite också, eftersom vår inredning går i vitt och svart, inte mörkbrunt. Men känner att det är ett lite väl stort projekt för mig just nu... Men kommer att följa med här med spänning om du tänker genomföra projektet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner helt samma, lite för stort projekt just nu, samtidigt som det stör hela tiden med det bruna...

      Radera
  8. Vi bor i ett 80-talshus och har målat fönstren vita. Det går absolut, men det förbrukar nog lite nerver :)

    Våra fönster hade ett tunt lager lack som måste slipas bort först, sen använde vi grundfärg/fästfärg eller vad det nu kan heta (jehu var märket) och sen på 1-2 lager med "vanlig" målfärg. Jehu var ett tips från två målare. Vi använde i första hand roller och vid behov pensel med lätt hand. Roller ger ett betydligt bättre slutresultat om man inte är van tycker jag.

    Framförallt att slipa tar tid och är nåt som är värt att lägga tid på. Vi målade först på insidan, och när man gjort det börjar nog de träfärgade delar som finns kvar i mellanrummet i fönstret sticka i ögonen lite. Vi har också bytt tapeter, tak och golv och skulle vi ha gjort allt det först så skulle jag ha låtit fönstren vara träfärgade för sist och slutligen tycker jag inte att de stör så mycket om allt annat är ljust.

    SvaraRadera
  9. Ja, det glömde jag! Det som jag tänkte få fel i huvu med är att om man inte tar bort maskeringstejpen i tid när man målat så är risken att färg kommer med när man drar bort! Så måla först och dra bort sen när de e klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså varför skulle det vara trendigt med bruna fönsterkarmar på 80-talet?! Gah! Tack för dina tips, fast jag tror att jag inte har nerver tillräckligt just nu... Tänkte däremot testa på Jonnas dekorplastversion!

      Radera