torsdag 20 november 2014

Mera mat

Eftersom jag inte har så mycket annat att komma med, är fortfarande flunssig och slö, så får det bli ett till middagsinlägg. För idag orkade jag till och med laga mat, till skillnad från igår. Men det tog nog kål på mig, och inte kände jag någon smak heller, men det var nog gott?! Dagens middag blev falafel. Har inte lagat det på länge, Maken kan nämligen inte äta ärter så det måste lagar sådana dagar jag vet att han inte skall äta middag. Fick inte helt till konsistensen, smeten blev lite för lös, men annars blev det riktigt bra. Som tillbehör hade vi kokta morötter, ris och gräddfilssås med mynta och vitlök. Hubbe tyckte mest om morötterna....

Falafel, ca. 40 bullar
1 burk kikärter,-->ordentligt avrunna (här missade jag lite och därför blev min smet lite lös...)
1 tsk spiskummin
½tsk salt
½tsk cajennpeppar
2 tsk persilja
½tsk paprikapulver
1 hackad mjukstekt gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk maizena

Mixa allt med stavmixer. Eftersom min smet blev lite lös så satte jag ännu i en matsked vetemjöl och lät den stå i kylskåpet i en halv timme och stelna. Stek i mycket olja, så det blir nästan som friterat. Jag orkar inte rulla bullarna innan utan klickar ut dem i stekpannan med två teskedar. Det funkar helt lika bra. Vegetariskt och gott!
Hubbe hjälpte mig att mäta in alla kryddor i burken, han var mycket stolt! Och duktig.
Dagens middag. Det blev mer falafelplättar än bullar, men det är väl inte utseendet som räknas?!

2 kommentarer:

  1. Tack för vardagsmatinspiration! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Kiva att man kan inspirera någon :)

      Radera