söndag 15 mars 2015

Att måla en tripp trapp stol

Under veckoslutet har jag lyckats slutföra projektet att måla den fyndade tripp trapp stolen vit. Tre lager färg krävdes för att jag skulle vara nöjd. Jag målade med halvmatt vattenlöslig färg som jag hittat på Clas Ohlsson. Efter att ha målat två stolar med färgen så måste jag nog säga att jag tycker den är riktigt bra och prisvärd! Innan jag började måla tejpade jag för alla skruvhål och metallpinnarna. Skivorna tog jag också bort och målade skilt. Att måla ett lager tog ca 20 minuter. Sen måste färgen torka i 20 timmar innan man kunde måla nästa. Men beröringstorrt var det redan efter en timme. Så jag kunde måla mitt på golvet och sedan flytta undan stolen under trappan så den inte var i vägen. Nu är ju nästan vår nymålade stol finare än den "'äkta" vita tripp trappen, haha. Då den har både skråmor och lite matfläckar på den...
Här har jag just börjat måla. Att måla i inbuktningarna på stolens insidor var svårast! Där vill det gärna rinna eller fastna lite för mycket färg. 
Denna färg använde jag mig av! Riktigt bra för 15€.
Resultatet till vänster! Vit original stol till höger med sele, kudde och några skråmor.... Nästan så man inte ser skillnad på vilken som är målad eller hur?!

4 kommentarer:

  1. Vad hittade du på för fiffigt sätt att torka skivorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå hittade tyvärr inte på något fiffigare än att måla ena sidan i taget och låta vänta ett par-fem timmar innan jag målade andra sidan. Inte på något sätt optimalt, men det funka!

      Radera
  2. Vad fin stolen blev! Hur mycket slipade du innan du målade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mycket. Tog lite lätt med sandpappret på alla ytor. Tog max tio minuter!

      Radera