tisdag 14 april 2015

Njuter

Alltså det här med att vara mammaledig utan baby eller toddler är ju rena rama lyxen. Jag njuter något oerhört. Samtidigt som jag är sjukt effektiv och får en massa gjort dessutom. Igår åkte jag på loppisrunda i trakten, storhandlade i matbutiken tillsammans med pensionärerna, barnvaktade Gudson och hann till och med vila lite på soffan mellan varven. Idag är klockan bara lite efter tio men jag har redan hunnit sätta på dagens andra tvätt, fört lite kläder till tvätteriet och shoppat en blomma. Idag blir en bara vara hemma dag. Jag tänkte börja på nästa syprojekt, ett babynest till "Tvåan". Men först skall jag bara njuta lite och dricka kaffe i lugn och ro... Ah! Jag gissar att nästa gång jag har möjlighet till liknande egentid och lugn och ro är väl då barnen sen flyttar hemifrån eller nåt, så bäst att passa på nu.
Mmm. Så skönt att vara mammaledig. Just nu känns det inte alls som att jag tycker babyn behöver ha bråttom ut. Fast jag längtar förstås! Och undrar sååå vem det är som sparkas där inne!?
Stilleben på matsalsbordet. Köpte en hortensia för första gången. Hoppas den klarar sej, har förstått att de är lite svåra att hålla fina inomhus. Och ute är det nog ännu för kallt än så länge. Men om det håller så tänker jag sen plantera ut den i vår trädgård!
Så vackra färger!

9 kommentarer:

  1. Hejsan, jag hittade hit via Danni. Njut av mammisen och kom ihåg att slappa också. Babynest hade jag på listan också, men den blev ogjord... Imorgon börjar vardagen på riktigt, då pappaledigheten är över och jag får börja ta del av dagiskuskandet, kanske vi stöter på varann där. -J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till er :) Jag har funderat på om E redan blivit storebror. Men har inte sett er på dagis så har inte kunnat fråga. Hoppas vi stöter på varann på dagis någon dag. Kanske vi måste ta en mammakaffe i Lippulaiva också?! Allra senast sen när jag också har baby med?!

      Radera
    2. Tackar! Jo bebben föddes för 2,5 vecka sedan. Mammakaffe låter jättebra!

      Radera
  2. Jag hade inte möjlighet att njuta av mammaledigheten innan tvåan kom då ettan inte gick/går dagis. Kan nu efteråt känna att jag saknar det och att jag lite gick miste om den där sköna stunden innan babyn föds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag mår bra så är det så skönt att bara vara hemma och ta det lugnt! Fixa med det jag har lust och förbereda mig för babyn. Jag känner att detta är absolut nödvändigt och jag är nog värd det :)

      Radera
  3. Njut, Hanna, det e du värd! Johanna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag! Snart blir det sen andra bullar...

      Radera
  4. Vad skönt! Njut av dessa veckor :) Kommer Hubbe att gå heltid på dagis när du är hemma? Vi håller som bäst på och funderar hur vi kommer att göra med dagis och hemmavarande... känns inte helt självklart. Är därför intresserad av att höra hur andra har tänkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hubbe går också nu bara deltid, och har gjort det hela tiden eftersom jag också bara jobbade 60%. Han är alltså på dagis må-ons och kommer att fortsätta vara det också sen då babyn kommer. Han trivs så bra på dagis att jag känner att han har det bättre där några dagar i veckan. Så hinner jag också fokusera lite på babyn sen, och kanske få något gjort hemma?! Två dagar är vi sen hemma alla tre tillsammans. Tror det blir just perfekt kombo!

      Radera