söndag 3 maj 2015

Trädgårdsfix

Framför farstun och ytterdörren ståtar nu en härlig hortensia. Den blåa nyansen är nästan exakt samma som vårt hus. Inköpt på Plantagen för 14,99. Hoppas den håller hela sommaren! Pionen är en rosa klassiker som heter "Sarah Bernard". Jag väntar redan på att den skall börja blomma!

Eftersom regnet vräkte ner hela gårdagen så kände jag extra stor lust att gå ut idag när solen gassade från molnfri himmel. Dessutom hade jag en del trädgårdsfix att ta itu med. På veckan besökte jag nämligen både Plantagen och Bauhaus. Nya krukblommor, örter och en perenn i form av en pion har flyttat in i trädgården. Jag älskar pioner och nu råkade de vara på rabatt på Bauhaus Sensaatiopäivät så jag måste bara köpa. Hoppas den kommer blomma redan i sommar! Efter att jag planterat min pion, så började jag ännu rensa lite i rabatterna. Mossa, gräs och maskrosor fick försvinna. Jag gillar verkligen trädgårdsarbete men man är ju inte direkt så smidig i vecka 38... Och nu värker det i fogarna av allt mitt jumppande. Typiskt. Men åtminstone så har vi lite fräschare rabatter.  

Min lilla örtträdgård får stå på luftvärmepumpen. Timjan och rosmarin, både goda och vackra att se på. 
Jag tycker det är så roligt och spännande med trädgård. Jag vet knappt något om hur man egentligen skall sköta en, men jag gör nu som det känns bra. Tulpanerna har jag i alla fall stuckit ner, antingen i höst eller fjol höstas. Vad resten av de spirande växterna heter är jag inte så säker på... De fanns i trädgården redan då vi flyttade... De vinröda skotten kl 11 i bilen är min nya pion! Efter att jag tog bilden så plockade jag ännu bort lite gamla växtrester fån förra året och drog upp både gräs, mossa och annat ogräs. Terapeutiskt men inte så bekvämt med kulan....
Påskliljan har jag också grävt ner! TIPS: Spara årets påskliljor nu då de börjar se trista ut i en papperskasse i uteförrådet. Peta ner i jorden i höst och nästa vår har nu påskliljor i trädgården. Det gör jag med mina. Perfekt återvinning. Denna rabatt vetter mot vårt berg och lilla skogen. Här finns nästan bara växter som jag inte har någon aning om vad de heter. Men fint är det. Den stora gröna bladiga saken till vänster får visst gula blommor om jag minns rätt från förra sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar