onsdag 16 september 2015

Sjukstuga

Vissa dagar blir inte riktigt som man tänkt sig. Jag trodde att jag bara skulle ha en liten filur att ta hand om idag, istället har jag tagit hand om tre. Både Maken och Hubbe har nämligen dragit på sig någon bobba. Maken är febrig och flunssig emedan Hubbe har ögoninflammation. Inte så kul. Som tur är åtminstone Lillasyster och jag någorlunda friska. Jag är bara helt slut av att sköta allt och alla här hemma. I princip skulle Hubbe kunna ha varit på dagis idag, men eftersom man skall droppa antibiotikadroppar i ögonen varannan timme så är det enklare att han är hemma. Det är inte så kul att ögondroppa en liten motstretande två-åring kan jag tala om. Jag har försökt med allt. Mutor, hot och presenter. Inget funkar. Vi måste hålla i honom och bända upp ögat för att få i dropparna, huj. Mitt mammahjärta blöder, men vad annat kan man göra?! 
För att underhålla den lilla konvalescenten har vi bland annat bakat fröknäcke, rullat chokobollar och målat vattenfärg. 

2 kommentarer:

  1. Om du får honom att blunda kan du lägga en droppe längst in i ögonvecket/vrån på honom, då rinner den av sig själv ner i lgat när det öppnas. Du kan prova på dig själv med vatten så ser du hur buslätt det är!

    SvaraRadera
  2. Int så mycket man kan göra än droppa på. C har haft 4 gånger ögoninflammation (!), jag tror att det blev på för att vi sluta för tidigt första gången... Fast jag lär också haft en hel del ögoninflammation som liten så i C:s fall säkert ärftligt. Det blev lättare ren efter nån dag att droppa för oss, men kul är det ju aldrig. På apoteket sa de sen andra gången att det är viktigt att vara noga med tidtabellen och senast var vi super noga så kom det inte mer (hittills) tillbaka. Fast jag tar nog hellre ögon än öron, gör ju inte lika sjukt på den lille!

    SvaraRadera