måndag 26 oktober 2015

Äppelbollar

Äppelbollar, som chokobollar, men utan choko och med äppel istället...
Både Hubbe och jag gillar att baka, men jag försöker ju låta bli att äta sötsaker, och det är väl inte så bra för 2,5 åringar heller att äta så mycket sött. Men det är ju trist att inte kunna baka för det! Därför jagar jag hela tiden "hälsosamma" recept som vi kan testa tillsammans. Idag blev det äppelbollar, utan socker, utan smör och utan nötter. Jag gillade! Hubbe var inte riktigt lika övertygad. Men han tyckte nog det var roligt ändå. Och kanske lika så bra för skulle han ha ätit fem äppelbollar så skulle han säkert inte ha ätit två portioner pasta till lunch...

Jag modifierade ihop ett eget recept utgående från de här två (1, 2) som jag hittade via pinterest. 
Du behöver:
2 dl torkade äppelbitar (jag köpte på Punnitse ja Säästä)
½ dl solrosfrön
1½ dl dadlar, skurna till mindre bitar
1½ dl havregryn
1 tsk kanel
2 tsk vatten
1 tsk agave/honung

Kör allt i matberedare tills du har en jämn smet. Rulla till små bollar. Om du vill kan du ännu rulla bollarna i en blandning av kokos och kanel. Förvara i kylskåp. 

Jag tycker de smakar som äppelpaj i bollform ungefär. Eller kanske lite som äppelpajhavregrynsgröt, men sötare och godare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar