torsdag 5 november 2015

Dockhus makeover

Minns ni dockhuset jag fyndade på loppis i augusti? Det har varit mitt lilla projekt denna vecka att fixa klart det. Och det har varit så roligt. Jag har målfärg under naglarna och på armarna som inte går bort i duschen men det är det värt. 

Jag målade hela huset med Plus akryl hobbyfärg. Inomhus krävdes det tre lager för att täcka tapeterna helt. Men utomhus, där jag använde mörkare färger än bara vitt, räckte det med ett lager. Jag hade först tänkt lämna kvar golven i nedre våningen omålade, men då jag tog bort målartejpen jag satt som skydd så revs förstås pappersgolven med! Så det blev till att måla där också. I badrummet är marmorgolvet gjort med dekorplast. 

På Prisma hade de utförsäljning på Lunby-grejer. Sån tur. Där fyndade jag bl.a ett kit med lampor. Idag har jag monterat upp dem och möblerat. Helt klart är huset inte, jag vill ännu sy gardiner och måla några av möblerna. Men nu är det i alla fall så pass klart att det kan stå framme och Hubbe kan börja leka med det. Jag  har verkligen gillat detta projekt! Det känns nästan lite tomt att det är klart, haha. Tänk att leksaker kan var så pass roliga även för Mammor.
Utgångsläget, bruna fula slitna tapeter och golv.
Några timmar och flera antal målfärg senare ser huset ut så här! 
Lampor för .30%. En transformator behövs också för att få allt att lysa.
Tadaa! Ljust, upplyst och fint. Lite skillnad eller hur?!
Jag är så nöjd. Några tavlor skall vi ännu fixa. Jag har tänkt att Hubbe skall få måla dem. Och gardiner skall jag sy till några av rummen. Nu måste jag väl försöka fynda en källarvåning också så jag får pyssla mera!

2 kommentarer:

  1. Oj vad fint! Ett sånt skulle jag också vilja fixa i ordning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit så roligt. Jag är typ mer ivrig än Hubbe, haha. Jag tycker man nog ser hus till salu på tori.fi och fb-kirppisar rätt så ofta :)

      Radera