torsdag 31 december 2015

Årsresumé 2015

Jag kör på samma sätt som de senaste åren och resumerar året som gått genom årslistan, varför ändra på ett fungerande koncept?! 

1. Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut?
Blev tvåbarnsmor! Det är nog det som präglat det här året mest. Att Lillasyster föddes där i slutet på maj. Samtidigt som det har gett mej ännu mer kärlek så är det också dubbelt mer jobb med två barn än med ett. 
2. Höll du några av dina nyårslöften?
Ja! Ganska bra nog. Jag läste jätteduktigt med böcker de första 8 månaderna. Jag har varit gladare och piggare och kreativiteten har också varit betydligt högre i år än förra året. Så jag är nöjd med mina löften. 
3. Fick någon du känner barn?
Många! Mickis, Johanna x2 och Madde bland annat. Så roligt för mej som igen har massa mammalediga kompisar och roligt för Lillasyster som har så många jämnåriga lekkompisar. 
4. Dog någon som stod dig nära?
Som tur inte. Det här året har jag sluppit gå på begravning. Det hoppas jag att jag slipper kommande år också.
5. Vilka länder besökte du?
Väldigt dåligt år på resfronten. Jag har väl bara varit i Tallinn i år!? Annars bara i hemlandet. Får hoppas på bättring nästa år. 
I början av året var jag gravid. Vi åkte på semester i ett vintrigt Finland. I slutet på februari firade vi Hubbes två-årsdag. I takt med att magen växte så smalt också snön. Vi firade påsk utan Maken som var på jobbresa och gick på Sås&Kopp konsert. 
6. Är det något du saknade 2015 som du vill ha 2016?
Mer egentid känner jag att jag skulle behöva! Tid att träna och tid att träffa vänner också utan barnen med mej. Lite partid skulle också vara kiva att få tillsammans med Maken.
7. Vilket datum kommer du alltid att minnas?
15 maj, dagen då min syster gifte sej och så 28 maj. Dagen då Lillasyster föddes. 
8. Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Nå Lillasysters entre i vår familj förstås! Och så att mina BÅDA systrar också är gravida. Det är stort.
9. Vilket var ditt största misstag?
Misstag och misstag. Jag grubblar inte så mycket på saker som gick fel. Det kan man ändå inte göra något åt efteråt. Kanske någon av alla de gånger då mitt tålamod varit för kort med Hubbe kan räknas som misstag? Men det ä väl bara mänskligt å andra sidan. 
10. Vilket var ditt bästa inköp?
Donkeyn! Eller sitt-ståbrädan till Donkeyn.
11. Vad spenderade du mest pengar på?
Bebikläder och barnprylar? Fast jag inte skulle köpa några hade jag tänkt... 
12. Vad gjorde dig riktigt glad?
Mina underbara barn. Mina vänner och min familj. 
13. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag har varit ovanligt frisk under 2015 tycker jag! Hoppas det håller i sej. 
Lillasyster föddes och det blev sommar!  Vi åkte på bröllop till Tallinn och spenderade annars en stor del av sommaren i skärgården. Det var kallt med skönt.
14. Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2015?
Måns Zelmerlövs Heroes kanske?
15. Mådde du bättre eller sämre under 2015 än vad du gjort tidigare år?
Bättre. Jag har njutit av att återigen vara mammaledig. Även om det var lite jobbigt där i ett skede då Lillasyster var så skrikig. 
16. Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Säger samma sak som ifjol: Läst ännu fler böcker om kvällarna istället för att fastna i soffan. Och hunnit med mer kreativt pyssel, syprojekt och stickningar.
17. Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Knapprandet på mobilen vill jag minska på. Tre gånger om dagen skulle väl räcka, morgon, lunch och kväll. Istället för att uppdatera sej hela tiden...
18. Hur var din julafton?
Just som julaftnar skall vara. Vi firade hos Makens föräldrar i år. Lite svårt hade barnen att somna då vi var borta, men annars gick allt fint. 
19. Blev du kär?
Inte blev, fortsatte vara!
20. Vilket program har varit det bästa på tv?
Jag hittade Downton Abbey i år! Annars har Game of Thrones och Suits fortsatt leverera! 
21. Hatar du någon som du inte hatade förut?
Jag sysslar inte med hat. Det är inte vad jag väljer att lägga min dyrbara energi på. 

Det blev höst och vardag med två små. Lillasyster döptes en varm dag i slutet på augusti. Vi besökte marknad, svampskogen och hade kräftskiva.
22. Vilken var den bästa boken du läst under året?
Britt-Marie var här av Fredrik Backman gillade jag starkt. 
23. Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Gjorde nog inte någon särskild musikalisk upptäckt?! Jag gillar lugn skön musik och lyssnar mycket på svenska radiokanalen Lugna Favoriter.
24. Önskade du dig något som du fick?
Ett friskt barn! 
25. Önskade du dig något som du inte fick?
Nå så klart finns det saker jag önskar att vi hade, som tex. städerska, miljoner på banken, en stor Marc Jacobs väska, en Kitchen aid osv. Men inget av det är sådant som egentligen spelar någon stor roll i det långa loppet. 
26. Vilken var årets bästa film?
Hm, jag har varit så trött om kvällarna i år att jag nog inte sett slut så många filmer i år?! Kommer typ bara på Minions-filmen och Frozen som vi sett på med Hubbe under hösten...
27. Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag firade min födelsedag med mina vänner på brunch på stan några dagar efter den riktiga dagen. På själva födelsedagsmorgonen fick jag uppdukad lyxfrukost och presenter på sängen. 
28. Vilka var de bästa människorna som du träffade?
Min nya Mammakompis Johanna och hennes dotter Frida!
29. Hur skulle du beskriva din klädstil?
Amningsvänligt, varmt och bekvämt.  
30. Vad fick dig att må bra?
Passligt mycket program varvat med hemmahäng och vila. Vänner, familj och egentid i en bra mix får mej att må bra. 

Sista collaget blev ett litet mishmash av foton jag missade i de tidigare. Bröllop, systrar, vänner, farmor, dopkakor, julafton och små tomtar. 
31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Den här frågan är lika störande varje år!
32. Vem saknade du?
Min Faffa som gick bort förra året tänker jag fortfarande på rätt mycket. 
33. Vilken var din bästa månad?
Kanske oktober? Det var så skönt när Lillasyster äntligen slutade skrika dagligen. 
34. Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre?
Massvis med saker. Man är ju inte perfekt, heller. Men jag gör så gott jag kan och det får duga.
35. Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Lillasyster kommer att bli allt mer toddler och allt mindre bebis. Så det kommer nog bli mer fart på minsann!  Annars hoppas jag att få fortsätta vara mammaledig och njuta dagar hemma med barnen och med mina mammalediga systrar och vänner. Jag hoppas också att vi får till en resa i år. Kanske till och med två? En på tumis med Maken och en längre hela familjen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar