fredag 11 december 2015

Lucka 11: Hälsosammare julgodis

Julgodis hör julen till. Men oftast är det kanske inte så bra att mumsa i sej en massa då det innehåller mängder med socker, grädde, smör och sirap. Gott, men verkligen inte hälsosamt! Ja eller så har det varit fram tills nu. För nu har jag hittat ett recept på hälsosam och god raw julchoklad. Jag brukar vara lite skeptisk till dylika recept, kan nånting som inte innehåller socker eller smör verkligen vara gott? Men dessa chokobitar är verkligen det. Urenkla att göra var de dessutom. Det tog bara några minuter. 

För ca 15-20 praliner behövs följande:
70 gram kallpressad kokosolja (ca. 1 dl)
3 msk honung
1½ dl raw kakaopulver
½dl gojibär, russin, nötter, frön eller kakaonibs

Smält kokosoljan och honungen på svag värme. Blanda i kakaopulvret. Häll upp i en liten form klädd med bakplåtspapper. Strö över torkade bär, frön eller nötter. Jag använde mej av gojibär, russin och kakaonibs. Ställ formen i frysen en halvtimme eller tills den stelnat helt. Skär i bitar och klä in dem i cellofan eller smörpapper. Förvara kallt! Perfekt med en stor kopp kaffe. Mmm... Man kan säkert variera chokladen med olika smaksättning. Jag tänker mej till exempel att det passar bra med lite riven apelsin, kokos, pepparkskryddor eller kaffesmak.

Hälsosam choklad! Ja det går att göra själv. Både raw kakaopulver, kokosolja och gojibär är ju s.k. superfoods så dessa kan man äta med gott samvete.
Lite smuligt var det att skära och honungen hade helt klart sjunkit ner till undre delen av mina praliner, men det gjorde i alla fall inget för smaken, bara för utseendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar