måndag 21 december 2015

Lucka 21: Lakritsfudge

Min julgodisfabrik har varit i full gång de senaste dagarna. Så dagens pyssel får bli ytterligare ett julgodis. Nämligen denna lakritsfudge. Originalreceptet hittade jag här. Men jag hittade inte marabou saltlakrits någonstans, så jag modifierade lite grann och använde Fazer blå lontoon rae istället. Och det blev jättegott. Liksom mina tidigare julgodisrecept är denna enkel att göra. Och så pass god att jag nog kommer laga den nästa år också. Mums!

För en sats behövs:
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
50 g smör
1 msk honung
150 g Fazer blå med smak av Lontoon Rae
10 krossade turkisk peppar (eller jag använde färdig krossad på påse, hittas på bakavdelningen i matbutiken)

Koka upp grädde, socker och sirap och låt puttra sakta tills massan är 120 grader eller klarar kulprovet. För mej tog det typ 45 minuter, men min kastrull var ganska liten. Blanda i smör, honung och choklad och rör tills chokon smält. Häll upp i en form på ca. 20x20cm. Strö på den krossade lakritsen. Ställ svalt. Skär upp. Fudgen är så pass smulig och fast att den klarar sej utan papper på i en burk. Förvara gärna svalt!

Mmm. Söt choklad och salt lakrits, perfekt kombination, 
Skär i bitar.
Mmm, gott.

2 kommentarer:

  1. Lyckas månne receptet om man minskar på sockret?

    Mippe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tror jag nog absolut att man kan minska! Men jag vågar inte lova nåt... Men det blir ju nog som en kolasmet också med mindre socker...

      Radera