torsdag 14 januari 2016

Vardagsmiddagstips

Mmm. Smaskig fisksoppa. Jag gillar lite annorlunda soppor än de där man blev serverade i skolan... Denna har tomatbas och inge potatis. Passar jättebra till fisk tycker jag. 
Jag tänkte börja tipsa om god vardagsmat en gång i veckan här på bloggen. Det är i alla fall något jag själv uppskattar och skulle behöva, så kanske det finns någon som jag där ute. Som längtar efter lite nytt på matbordet. Maträtter som går snabbt, är goda, barnvänliga och enkla. Jag skall också själv sträva efter att laga en ny rätt i veckan denna vår har jag tänkt. Det är så tråkigt att laga samma rätter hela tiden. Jag tänker också försöka strunta lite i krångel-Hubbe. Han får äta det han äter, nu orkar jag inte med pasta längre. Det var det rådet jag fick på rådgivningen också. Att servera det vi själva äter och låt honom äta det han äter. Kanske han lär sej äta duktigare på kuppen?

Först ut i kategorin vardagsmiddag, är inte ett nytt recept, men ett som är så bra att det tål att upprepas. Jag har skrivit om denna supergoda fisksoppa tidigare. Ursprungligen hittade jag receptet i Pias blogg. Men eftersom soppan är så god så tål den att tipsas om på nytt. Det tar ca. 20 minuter att laga soppan. Jag bakade också Kugges havrebagetter till, men ett knäckebröd duger lika bra!

För en soppa som räcker till 4 personer behöver du:

1 lök
2 vitlöksklyftor
1 fänkål
2 morötter
en burk med hela konserverade tomater (jag använder Muttis med körsbärstomater)
2 fiskbuljongtärningar
1 liter vatten
ca. 300g lax
1 liten påse räkor
1 kruka dill
1 burk crème fraiche eller smetana

Gör så här: Fräs löken, tillsätt grönsakerna som du skurit i passligt stora bitar. Häll på tomatkonserv, vatten och buljongtärningarna. Låt puttra i 10 minuter. Sätt i laxen som du skurit i tärningar. Puttra 5 minuter till. Sätt i dill och räkor. Klart! Servera med en klick crème fraiche eller smetana och en bit bröd eller knäcke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar